Voorsmaakje vernieuwde collectiepresentatie 'DIVA, a Brilliant Story'

Nieuwe zaal en aanwinsten juwelencollectie

DIVA, het museum voor diamant, juwelen en zilver viert 575 jaar diamant in Antwerpen met een vernieuwing van haar vaste collectiepresentatie. Op 9 december 2022 heropent DIVA haar tentoonstellingszalen voor het publiek met een feestelijk openingsweekend. DIVA geeft alvast een voorproefje door enkele schitterende aanwinsten binnen de collectie juwelen voor te stellen.

Sinds begin dit jaar is DIVA gesloten wegens renovatiewerken aan de gevel en het dak. Het museum maakt gebruik van deze periode om haar vaste tentoonstelling, DIVA, a Brilliant Story, aan te passen en uit te breiden.

In de vernieuwde collectiepresentatie vertelt DIVA haar verhaal van grondstof tot object. De bezoeker legt dezelfde reis af als de grondstoffen, beginnende in de nieuwe zaal over ontginning. Die ontmoet de experts, handelaars, makers en ontwerpers, en uiteindelijk de personages die de juwelen dragen of het zilverwerk gebruiken. Bovendien voegt DIVA nieuwe aanwinsten toe aan de collectie.

Antwerpen, dé diamanthoofdstad ter wereld

Diamant is onlosmakelijk verbonden met Antwerpen, en dat al 575 jaar. Voor het grootste deel van deze geschiedenis kan diamant niet los gezien worden van de wereld van edelstenen en edelsmeden. Antwerpen was in haar bloeiende periode (Gouden Eeuw) en nog ver daarna een internationaal centrum voor edelsmeedkunst, geroemd om haar vakmanschap en creativiteit. De maatschappelijk-historische evolutie in Antwerpen is de rode draad waaraan objecten uit de museumcollectie worden opgehangen.

DIVA en haar collectie bevinden zich op een historische plek, midden in het historische hart van Antwerpen. De Grote Markt en de omringende straten waren vanaf de 16de eeuw de place to be voor wie op zoek was naar objecten gemaakt van goud, zilver en edelstenen. Via de Schelde brachten handelaars en ontdekkingsreizigers hun edelstenen en edele metalen binnen in Europa.

Nieuwe aanwinsten

Hanger Orchidée ailée, Philippe Wolfers, 1902

In 2021 kocht het museum een bijzondere hanger aan van de Brusselse zilversmid Philippe Wolfers. Het juweel verbeeldt de metamorfose van een vrouw in een gevleugelde orchidee of harlekijn. De gouden hanger met ketting kan tot corsagejuweel worden omgevormd. Het is afgewerkt met plique-à-jour email, een parel, robijnen en diamanten in briljantslijpsel. Het juweel blinkt uit door de combinatie van doorzichtig email met edelstenen.

Deze unieke hanger is een verrijking voor de juwelencollectie van DIVA. Het juweel is een aanvulling op het verhaal van de ontwikkeling van de Brusselse art-nouveaujuweelkunst en stelt het museum in staat het verhaal van het huis Wolfers in de breedte te vertellen. Philippe Wolfers geniet internationale bekendheid voor zijn unieke juwelen. Hij creëerde een 130-tal ontwerpen en tot op heden konden er slechts een 25-tal worden gelokaliseerd. De hanger Orchidée ailée kan je vanaf 9 december bij DIVA komen bewonderen.

Hanger Orchidée ailée, Philippe Wolfers, 1902 - Collectie Stad Antwerpen, DIVA, inv.nr. S2021/26 - Foto Dominique Provost

Broche, Maison Wolfers Frères, Jaren 1970

Naast de hanger kocht DIVA in 2021 bij Epoque Fine Jewels op de kunstbeurs PAN in Amsterdam een broche van de firma Maison Wolfers Frères aan. Met deze aankoop versterkt DIVA haar juwelencollectie ná 1958. Het ontwerp voor deze broche uit de jaren 1970 ligt in de lijn van het internationaal hoog aangeschreven werk van juweelontwerper en innovator Andrew Grima, eerder tentoongesteld in DIVA als onderdeel van The Jeweller´s Art. Je kan zijn werk bekijken door deze tentoonstelling virtueel te bezoeken op de website van DIVA.

De broche is opgebouwd uit een rotskristal met gegraveerde geel gouden, glooiende motieven aan een zijde. Binnenin is het rotskristal bezet met vijftien peervormige citrienen en twaalf zilverkleurige cultuurparels. Het geheel is gevat in een geel gouden montuur. De broche werkt via een clipsysteem met dubbele pin.

Broche, Maison Wolfers, Jaren 1970 - Collectie Stad Antwerpen, DIVA, inv.nr. S2021/27 - Foto Dominique Provost

Peter Vermandere, 2018 en Salima Thakker, 2017

Daarnaast nam DIVA hedendaagse juwelen definitief op in de collectie. De juwelen waren in bruikleen van juweelontwerpers Peter Vermandere en Salima Thakker. ‘Cycloïdes’ (2018) zijn drie ringen van Peter Vermandere in verguld messing, zilver en gepatineerd zilver. Van Salima Thakker kan je de armband ‘Modular’ (2017) in zilver en goud in een nieuwe setting bewonderen. Deze representatieve juwelen vormen een mooie aanvulling op de bestaande collectie hedendaagse juwelen van DIVA.

Peter Vermandere - Collectie Stad Antwerpen, ​ DIVA, inv.nr. B559001_03 - Foto: Dominique Provost
Salima Thakker - Collectie Stad Antwerpen, DIVA, inv.nr. ​ B558001_01 - Foto: Dominique Provost

DIVA, a Brilliant Story vernieuwt
​ ​
Vanaf 9 december nodigt DIVA de bezoeker uit om de reis van de belangrijkste thema’s in de collectie, diamant, juwelen en zilver, te volgen. Deze reis start in een gloednieuwe zaal waar de bezoeker kennis maakt met de grondstoffen, inzoomt op recente ontwikkelingen in de sector als urban mining, upcycling en lab-grown diamond, en tevens meer leert over de vraagstukken rond ecologie en ethiek. Vervolgens ontmoet de bezoeker de experts, de handelaars, de makers en de ontwerpers, en uiteindelijk de personages die de juwelen dragen of het zilverwerk gebruiken. Het museum vertelt op deze manier een breder verhaal van grondstof tot object, of van de mijn tot de ring in zeven thematische zalen.

Daarnaast zet DIVA nadrukkelijk in op het vakmanschap dat achter de objecten schuilgaat. Het creatie- en productieproces van de juwelen en zilverobjecten wordt tot leven gebracht dankzij beeld- en geluidsfragmenten. Ook in de keuze van objecten is er meer aandacht voor hedendaagse juweel- en zilverontwerpers. Met ingrepen op het gebied van publieksbegeleiding wil het museum drempels verlagen en een breed publiek aanspreken. Zo maakt een introductietekst in iedere zaal de bezoeker wegwijs, is er een nieuwe audiotour en staan de highlights van de collectie centraal uitgelicht.

Feestelijk openingsweekend

Tijdens het openingsweekend op 9, 10 en 11 december stelt DIVA een feestelijk programma voor. DIVA stoomt de bezoeker klaar voor dé feestmaand december. Je kan deelnemen aan demonstraties juwelen- en zilverpoetsen, rondleidingen over eetcultuur, de DIVA Deluxe instaprondleiding en nog veel meer. Het volledige programma volgt binnenkort.

Praktisch:

• Tot en met 27 november presenteert DIVA de gratis expo ‘Work in Progress’ op de Grote Markt 13 in Antwerpen.
  • De vaste collectiepresentatie DIVA, a Brilliant Story is te bezoeken in DIVA, Suikerrui 17 - 19, Antwerpen.
  • DIVA is vanaf 9 december open voor publiek.
  • Tickets reserveer je via de webshop.

Persbeelden

Hieronder vind je een selectie persbeelden in lage resolutie. Hoge resolutiebeelden en extra beelden zijn beschikbaar op aanvraag. Er mag niet in de beelden geknipt worden en de copyright moet steeds vermeld worden.

Persberichten in je mailbox

Over DIVA, museum voor diamant, juwelen en zilver

DIVA is het museum voor diamant, juwelen en zilver gevestigd in de diamanthoofdstad ter wereld: Antwerpen. DIVA vertelt het verhaal van de aantrekkingskracht die Antwerpen en Vlaanderen al eeuwenlang internationaal, uitoefent met betrekking tot het vakkundig produceren, assembleren en verhandelen van diamant, juwelen en zilver.

Een 600-tal objecten uit de collectie van DIVA worden op een betekenisvolle manier gepresenteerd aan het publiek. Via enscenering, soundscapes, multimedia en interactieve doe-elementen stapt de bezoeker in een universum van luxe, juwelen en diamant. Op meesterlijke wijze onderhoudt DIVA haar bezoekers en daagt hen bovendien uit de diepere lagen te ontdekken.

Naast de vaste collectiepresentatie presenteert DIVA een tentoonstellingsprogramma die nauw aansluit op het thema diamant, juwelen en zilver.