Toekomst van nieuwkomer museum DIVA gewaarborgd

Met 90.000 bezoekers op jaarbasis en de toekenning van de jaarlijkse werkingssubsidie van de Vlaamse Regering kijkt DIVA positief naar de toekomst. Dat is goed nieuws want de snelle opstart van het diamantmuseum in Antwerpen vereiste een zware financiële inspanning. DIVA werkte de afgelopen maanden intensief aan een nieuwe organisatiestructuur, een budgetherziening en een herziening van de strategische langetermijnplanning.

Luk Lemmens, voorzitter van de Museumstichting licht toe: “Met het voltallige team van DIVA en de Museumstichting hebben we de afgelopen maanden hard gewerkt aan de toekomst. De raad van bestuur besliste op 28 november over de budgetherziening voor de komende vijf jaar. Met de focus op publiekswerving en een boeiend tentoonstellingsprogramma zetten we ons ambitieus project als het referentiekader voor edelsmeedkunst, juwelen en diamant voort. De startsubsidie van 300.000 euro van de Vlaamse Regering en de erkenning als landelijk museum is een mooie bevestiging en een stevige duw in de rug.”

Besparingsplan
De raad van bestuur heeft een financieel plan goedgekeurd waarmee DIVA het tekort van twee miljoen tegen 2023 volledig wegwerkt. Het plan voorziet vanaf 2019 een jaarlijkse inspanning van 378.800 euro. Dit is haalbaar dankzij de nieuwe organisatiestructuur, een efficiënte inzet van medewerkers en middelen, en het stellen van prioriteiten. Het Fomu en MoMu, de zustermusea in de stichting, zullen geen invloed hiervan in hun werking ondervinden.

Bezoekersaantallen in lijn met andere musea
Vanaf 7 mei 2018 was DIVA dagelijks open, met uitzondering van woensdag. DIVA ontvangt dus ook de toeristen die een verlengd weekend in Antwerpen verblijven. De eerste zeven maanden ontving DIVA gemiddeld:

• 1.500 bezoekers per week
  • 7.500 bezoekers per maand
  • 10.000 bezoekers voor events en activiteiten
  • 524 groepsboekingen (t.e.m. april 2019)

Geëxtrapoleerd tot 90.000 bezoekers op jaarbasis behaalt DIVA hiermee als nieuwkomer meteen sterke cijfers.

Partnerships met de toeristische sector
Walter Rycquart, algemeen directeur van de Museumstichting: “We namen de voorbije maanden stappen om de partnerships met de toeristische sector te intensifiëren. Door de centrale ligging van DIVA hebben we een troef en hebben we structurele afspraken gemaakt met de logiessector, rederijen, eventpartners en reisorganisatoren. In 2018 ontving Antwerpen meer dan 25.000 bezoekers via zeecruises en 80.000 bezoekers via riviercruises. Speciaal voor deze groep werkte het team publiek aan een high light tour. In 45 tot 60 minuten ervaart de bezoeker het verhaal van diamant, zilver en edelsmeedkunst in Antwerpen. Daarnaast richt DIVA binnenkort haar nieuwe leeszaal in dankzij een partnership met een interieurzaak.”

Ambitieus tentoonstellingsprogramma
Op 19 oktober startte de eerste tijdelijke tentoonstelling ‘Wonderkamer I: Axel Vervoordt’. Axel Vervoordt geeft als gastcurator zijn persoonlijke en vernieuwende interpretatie van het concept ‘Wonderkamer’, aldus Romy Cockx, curator van DIVA: “Met een focus op edelsmeedkunst, juwelen en diamant wil DIVA een steentje bijdragen aan de verwondering, nieuwsgierigheid en kennisuitwisseling die materiële cultuur kan opwekken. Binnen onze tijdelijke programmering nodigen we toonaangevende gastcuratoren uit om een persoonlijke Wonderkamer te creëren. Dat kunnen kunstkenners zijn zoals Axel Vervoordt, maar ook juweelontwerpers, architecten, fotografen, … Door te werken met een reeks van Wonderkamers stimuleren we herhaalbezoek en leggen we de link naar onze collectie en vaste tentoonstelling ‘DIVA, a Brilliant Story’ die het concept wonderkamer introduceert. De eerste zaal die je hier betreedt, is DIVA´s eigen Wonderkamer.”

‘Wonderkamer I: Axel Vervoordt’ loopt van vrijdag 19 oktober 2018 tot en met zondag 28 april 2019. De tweede Wonderkamer opent in het najaar 2019.

Persberichten in je mailbox

Over DIVA, museum voor diamant, juwelen en zilver

DIVA is het museum voor diamant, juwelen en zilver gevestigd in de diamanthoofdstad ter wereld: Antwerpen. DIVA vertelt het verhaal van de aantrekkingskracht die Antwerpen en Vlaanderen al eeuwenlang internationaal, uitoefent met betrekking tot het vakkundig produceren, assembleren en verhandelen van diamant, juwelen en zilver.

Een 600-tal objecten uit de collectie van DIVA worden op een betekenisvolle manier gepresenteerd aan het publiek. Via enscenering, soundscapes, multimedia en interactieve doe-elementen stapt de bezoeker in een universum van luxe, juwelen en diamant. Op meesterlijke wijze onderhoudt DIVA haar bezoekers en daagt hen bovendien uit de diepere lagen te ontdekken.

Naast de vaste collectiepresentatie presenteert DIVA een tentoonstellingsprogramma die nauw aansluit op het thema diamant, juwelen en zilver.