Museum DIVA geeft eerste beelden restauratie prentenalbum prijs

DIVA conserveert 18de-eeuwse juweelontwerpen

Dit voorjaar werd een oproep gelanceerd om de conservatie van een 18de-eeuws prentenalbum met zeldzame ontwerpen van juwelier L. Vander Cruycen te ondersteunen. Museum DIVA toont een preview van de restauratie waarbij het album volledig uit elkaar gehaald is en schadelijke onderdelen verwijderd worden. Donaties voor dit project op de Culturele Mecenaatsrekening van de Koning Boudewijnstichting zijn nog steeds mogelijk.

Over L. Vander Cruycen, die in Brussel en Parijs als juwelier en graveur gewerkt heeft, is nauwelijks iets bekend. Met de verwerving van deze prentenreeks en de aan hem toegeschreven ontwerptekeningen, die door de Koning Boudewijnstichting via het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché werden verworven, beschikt DIVA nu over een uitzonderlijk ensemble om de ontwikkeling van de juweelkunst in de 18de eeuw te bestuderen.

Dit najaar wordt de opdracht afgerond door de firma Cordovano vof. DIVA presenteert het gerestaureerde album op 1 december tijdens een lezing door Dr. Wim Nys, hoofd collectie en onderzoek DIVA. In de lezing wordt met de reeksen van de vermeende Genuees Joannes Baptista Grondoni, de edelsmidsgezel Noë Pauwels en de enigmatische Vander Cruycen als leidraad zowel de editie en de rol van de ornamentprenten als de ontwikkeling van de juweelkunst in de Zuidelijke Nederlanden in de 18de eeuw toegelicht.

Lezing ‘De uitgave van ornamentprenten voor juwelen in de Zuidelijke Nederlanden in de 18de eeuw’ door Dr. Wim Nys.

• Zondag 1 december 2019 om 15 uur
  • Leeszaal bibliotheek DIVA
  • Tickets: € 5 (€ 3 -26 jaar, vrienden van het museum). Reserveren via de webshop.

Steun conserveringsproject
De Koning Boudewijnstichting verleent haar medewerking aan dit project. Donaties voor het conserveringsproject zijn mogelijk via de website van de Koning Boudewijnstichting of door een storting op de rekening BE10 0000 0000 0404 - BIC: BPOTBEB1 van de Koning Boudewijnstichting met de verplichte gestructureerde mededeling ***129/1019/00022***. Giften vanaf € 40,00 € per jaar aan de Stichting geven aanleiding tot een belastingvermindering van 45% op het werkelijk gestorte bedrag (art. 145/33 WIB).

Persberichten in je mailbox

Over DIVA, museum voor diamant, juwelen en zilver

DIVA is het museum voor diamant, juwelen en zilver gevestigd in de diamanthoofdstad ter wereld: Antwerpen. DIVA vertelt het verhaal van de aantrekkingskracht die Antwerpen en Vlaanderen al eeuwenlang internationaal, uitoefent met betrekking tot het vakkundig produceren, assembleren en verhandelen van diamant, juwelen en zilver.

Een 600-tal objecten uit de collectie van DIVA worden op een betekenisvolle manier gepresenteerd aan het publiek. Via enscenering, soundscapes, multimedia en interactieve doe-elementen stapt de bezoeker in een universum van luxe, juwelen en diamant. Op meesterlijke wijze onderhoudt DIVA haar bezoekers en daagt hen bovendien uit de diepere lagen te ontdekken.

Naast de vaste collectiepresentatie presenteert DIVA een tentoonstellingsprogramma die nauw aansluit op het thema diamant, juwelen en zilver.